Halloumiburgare med mango chutney-dressing

Ikväll åt vi detta till middag här hemma och herregud vad gott det var. En av dem bästa hamburgarna på länge. Jag la ut det på en facebook-grupp efter att jag hade ätit det och de var flera som ville ha receptet, så jag tänkte att jag skulle dela med mig det till er ocskå.

Ingredienser

  • 1 morot
  • 200 g halloumiost
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3 ägg
  • 2 msk potatismjöl
  • 2 msk ströbröd
  • 1 krm chiliflakes
  • 3 msk hackad gräslök
  • 2 krm nymalen svartpeppar
  • 2 msk rapsolja

Mango chutney-dressing

  • 3 msk mango chutney
  • 1 1/2 dl matyoghurt (10 %)

Till servering

  • 4 rostade grova portionsbröd
  • 4 salladsblad
  • 1 skivad avokado

Så här gör du

Detta recept är gjort för 4 portioner.

  1. Skala moroten. Riv morot och halloumi grovt. Skala och finriv vitlöken. Lägg allt i en bunke.
  2. Tillsätt ägg, potatismjöl, ströbröd, chiliflakes, gräslök och peppar och blanda ordentligt.
  3. Forma smeten till 4 burgare (för 4 portioner). Stek dem i oljan i en stekpanna på medelvärme ca 2 minuter per sida.
  4. Mango chutney-dressing: Blanda ihop mango chutney och matyoghurt.
  5. Servera burgarna med rostade bröd, sallad, avokado, mango chutney-dressing och gärna ett stänk av chilisåsen sriracha. Ugnsstekta sötpotatisklyftor är gott till.